fredag 5. februar 2016

En berg-og-dal-bane av rollespill

Det har gått opp og ned i min rollespill skriving. mye grunnet konstante livs forandringer med flytting, planlegging, mer flytting og aldri helt finne roen og dermed fred i sjelen til å sette seg ned og skrive - selv når kvelden er helt åpen for deg.

Brent Jord som er det rollespillet jeg utviklet lengst som rollespill fikk stå rolig en stund, og det siste året har jeg utviklet fantasi rollespillet mitt Profetien; som har fotfeste i skandinavisk folketro og den norrøne mytologien. Den har blitt utviklet til å bruke % system trukket rutt ut ifra rollespill som basic Roleplaying, Call of Cthulhu 7th edition og Runequest. Hvor jeg selv har forandret og skrevet om systemet så det tematisk hører mer hjemme til profetien.

Men Brent Jord er aldri langt vekk fra sinnet mitt og jeg vandrer hele tiden i en skyggedal over hva jeg skal gjøre med det. Settingen er er grei, den er satt den er i mine øyne perfekt. men jeg blir aldri fornøyd med regelsystemet.
Jeg ville bruke Fate siden jeg elsket det, men det ble ikke hardt nok, og Fate som regelsystem er på en måte optimistisk og positiv hele veien og dermed ikke helt i tråd med Brent Jord.
Jeg har lekt meg med % system her også i mange år, men går vekk fra det konstant, jeg føler ikke at jeg ønsker det her.
Mange vandringer har jeg gjort her uten å finne noe jeg blir fornøyd med - jeg har hovedtemaer som skal og må brukes - Håp, Fortvilelse/Fortapelse/Desperasjon - og dette skal knytes inn i hovedmotoren. Men jeg vil ikke ende opp med et altfor lett og abstrakt system, jeg vil at spillerne skal telle kuler, jeg vil at de skal bekymre seg for hvor mange desiliter med vann de er unna fra å tørste - men ei heller ønsker jeg at det skal bli et massivt og tungt beist. En mellomting er det jeg trenger.
Fria Ligaen sitt Mutant år Noll har nesten fått til det jeg ønsker i et postap rollespill system. Så jeg har bare innsett at jeg må tilbake til skriveborde og arbeide enda mer med det; men nå har jeg noen grunnideer som jeg vil arbeide ut ifra og en gruppe folk jeg vil prøve å kaste ball med rundt dette.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar